betale for elskov

Betale for elskov? Giver det mening?

Kan eller skal jeg købe eller betale for elskov? Er det ikke let nok at “få” sex, hvis det er det, jeg vil have?

I den nyligt offentliggjorte undersøgelse over danskeres seksualliv, viser et af resultaterne at ca. 22% af alle de adspurgte mænd og blot 0,2% af de adspurgte kvinder svarer ja til at have betalt for sex.

Det kan da kaldes for en forskel!

Hvis man spurgte kvinder om, hvor mange der ville betale for at investere i deres “personlige udvikling” hvad angår krop, bevægelse og selvindsigt? Så ville JA-tallet med garanti være meget højere end for mænds vedkommende.

Betale for elskov

Meget få kvinder kan lide tanken om at skulle betale for elskov. Handler det bl.a. om, at der er en meget dyb forventning i kvinden om, at en mand skal begære hende, før hun evt. har lyst til at elske med ham?
Vil hun dybest set, at han møder hende “ude af sig selv i begær?” … Og gør han det, vil han vel gøre hvad som helst for at elske med hende?

En Tantra inviterer til at mødes hinsides begær. Dvs. i kontakt til det, som er, og ikke i en stræben eller længsel efter det, der skal komme.

Forveksler mange begæret med kærlighed?
At jeg er den eneste ene for dig? … Denne super-egoistiske betragtning?

Få mig til at føle mig begæret!

“Du kan få lov til at tage mig – hvis jeg føler mig som noget ganske særligt i dine øjne. Det er dit ansvar at gøre sådan, at jeg føler mig sexet og lækker! Jeg har gjort forarbejdet med mit tøj og min fremtræden…. Nu er det din tur: Giv mig lyst til dig!… Begær mig og vær selv lækker og charmerende!”

Spillet bliver til “forførelse” – Et ord der betydningsmæssigt ligger op at “skabe illusion”. Manden og kvinden bruger hinanden i en byttehandel.

Kvinder tænker og siger (når jeg spørger), at “sex kan de altid få. Der er mænd nok, der er villige“. Problemet er nok, at den sex, de så vil opleve, ikke nødvendigvis altid er særlig rar?

En forventning om at gøre tilfreds

De mødes med manden i en forventning om, at han kan gøre dem “tilfredse”.

Han er klar over dette, og gør sig derfor umage for at leve op til forestillingen, hvis det kommer så langt som til, at de “har sex”. “Tegnet” (for ham) er, at hun får orgasme. Derfor okser han på, for at hun kan “” den af ham… Hvorefter det er hendes tur til at “give”. Er der efterfølgende ingen ordentlig “payback” bliver han gerne skuffet eller sur…

(Ja sikke en byttehandel hvor der fås og gives….)

Elskov med en fundamental anden karakter

Elskov med afsæt i tantra har en fundamental anden karakter. Den er ikke romantisk overhovedet. Den sker i kontakt til det, der sker lige her og nu. Uden planer, forventninger, fantasier, forestillinger og drømme.

Jeg kan ikke købe dans

Hvis, jeg f.eks. vil undersøge at danse på en anden måde, så vil jeg opsøge en erfaren danser, der vil danse med mig. Igennem at vi bevæger os sammen i dansen, opnår jeg indsigt i min egen krop, sanselighed og evne til at bevæge mig med et andet menneske.

Det vil jeg typisk skulle lægge nogle penge for, med mindre det er en danser, jeg kender godt, eller jeg møder vedkommende til en fest eller. lign.?

Pengene betaler jeg ikke for “at få dans”. Jeg lægger dem i kurven til ham/hende, for at vedkommende i det samfund, der har gjort penge til det vigtigste kommunikationsmiddel, rent faktisk kan være tilstede for at danse med mig, og ikke sidde på et tag og slå søm i, eller foran en computer og skrive”.

Jeg investerer i at lære….

En fælles undersøgende relation

Han/hun inviterer mig ind i en fælles undersøgende relation. “At danse” er ikke en vare eller en ydelse, jeg kan købe. Jeg må selv danse med, for at danse-kompetence opstår i mig.

Jeg kan ikke købe meditation

Hvis, jeg vil fordybe mig i at meditere, kan jeg ikke “købe meditation” nogen steder. Jeg kan mødes med et menneske, der vil sidde sammen med mig, og invitere mig til at spejle sin praksis. Også han/hende vil være afhængig af, at jeg lægger noget i sin kurv, så han/hun kan overleve i samfundet.

En Mahamudra tantra massage er ikke at betale for elskov.

Helt på samme måde fungerer det med Mahamudra tantra massage. Du kommer ikke for at “få”, “købe” eller “betale for elskov eller sex” – hvis du gør det, vil vi sige nejtak.

Henvender du dig derimod med et ønske om at undersøge det at elske ved at lade dig lede på en fuldkommen anden måde end det, du kender – hvad angår stort set i alle aspekter af det, så kan det være at, vi kan mødes i det?

Vil du undersøge det at elske ved at lade dig lede på en fuldkommen anden måde end det, du kender – hvad angår stort set i alle aspekter af det – så kan det være at, vi kan mødes i det?

Det fungerer præcis som i eksemplerne med at ville fordybe sig i at danse eller at meditere med en menneske, der har en anden praksis og kompetence end dig.

Sex – det kan man vel bare, når man har prøvet det nogle gange?

Når, det kan føles “underligt”, så hænger det sammen med en kirkelig funderet moral om, at “elskov” er noget, der besegler et ægteskab eller et parforhold. En slags pant på at “vi er sammen” nu. Og det der med “sex”, det kan man jo bare… når man har prøvet det nogle gange!?”

25 år med at bytte orgasmer

NEJ – det kan man overhovedet ikke. Hvis du i 25 år har øvet sig på at “bytte orgasmer” i noget, der er overstået på mellem 3 og 7 minutter, så har du endnu ikke erfaret – endsige øvet, hvad elskov kan være…

Hvis, jeg vil lære at lave keramik, så henvender jeg mig ikke til en, der producerer mursten, blot fordi begge dele må handle om at arbejde med “ler”.

Jeg finder en keramiker, der bevidst har fordybet sig i keramikkens kunst igennem mange år. Der betaler jeg heller ikke for at “få keramik”, men for muligheden for at spejle mig i sin praksis og derigennem forandre eller ændre min forståelse og bevægelseskompetence.

En god oplevelse eller en behandling øger ingens kompetence

Jeg lægger mig heller ikke sårbar og nøgen op på en briks foran en påklædt mand eller kvinde, som vil give mig en god oplevelse eller behandle mig for noget. Oven i købet efter en klinisk samtale og under hensyntagen til en passende professionel distance … hvis jeg altså vil øge min elskovskompetence.

Er behandleren ved siden af massagebænken ny, så vil vedkommende typisk meget gerne have “min feedback” i bytte: “Kan du ikke hjælpe mig med at gøre mig lidt lækker for andre, når nu det har været så godt for dig?” (Payback time..)

Det kan godt være, at det kan føles rart at blive “rørt” ved af en terapeut, og det efterlader ikke den mindste kompetence i forhold til at ændre min egen praksis i retning af sanselig, bevidst, opmærksom elskov uden en ambition om at mødes i en byttehandel, eller en stræben efter at få noget “ud af det”.

Det sker, når vi bevæger os med hinanden i kontakt.

Den opstår kun, hvor vi bevæger os med hinanden… og opmærksomt sanser os hver især i mødet.

Hvis den kontakt skal være mulig, må identifikation med begær eller ambition om et eller andet resultat ikke stille sig imellem.

Mahamudra tantra massage

Cupisofi og elskovskunst