lære noget om tantra

Lære noget om Tantra – mener du tantramassage?

At lære noget om Tantra?

“Hvor skal jeg begynde, hvis jeg vil lære noget om Tantra?”

“Mener du “Tantra” eller “Tantra massage”?

“Ja er det ikke det samme?”

“Nej.. At lære om Tantra massage har lige så lidt at gøre med at lære om Tantra, som hvis du vil lære en brandbil at kende, for at forstå noget om ild, eller lære at så, uden at have interesse for jord, luft, næring og planter.”

“Jeg troede, at det var noget med at give hinanden nydelse?”

“En Tantra kan man ikke lære, den kan man få øje på. Dvs. ikke Tantraen selv, men det den peger på.
At massere det kan de fleste lære – Og i det er der i sig selv ingen Tantra.”

“Hvad betyder så dette Tantra?”

“En invitation til at iagttage naturen af det, som er, uden at ville gøre noget ved den”.

“Det bliver jeg ikke klogere af”

“En Tantra vil hverken bibringe dig klogskab eller godtroenhed. Den inviterer os til at se det, som er. Det, du og jeg er. Se alt, der er.. SOM det er.

At se det, som er, uden at binde det i sin ide om det – det må-, skal-, bør- være eller burde blive ..
“Bare at SE” kan også kaldes for: “At mødes i kontakt til kærlighed.”

Det inviterer til at afstå fra “at gøre for at opnå noget” .. og i stedet “være med, det som sker…”

At få øje på – at mine fortællinger om det, som er – ikke ER det, som er.
De kan kun pege, som en pegefinger der ikke selv er det, den peger på.

At se at der ikke ER nogen forskel på naturen af det, “der inde” og det “der ude”.
At ideerne om at give, få og tage, tjener til at skabe illusion om skel.”

En Tantra inviterer til at forblive naturlig og afspændt i mødet med det, som er.
At se, at som jeg bevæges og bevæger, bevæges det, som er. Som det bevæger sig, bevæges jeg.

En Tantra udtrykker en invitation til en “iagttagende praksis” – At øve sig i at se, uden nogensinde at kunne blive bedre til det”.

“Det sidste forstår jeg ikke!”

“Så længe der er en “nogen”, som vil se “noget”, vil denne “nogen” have adskilt sig fra det, som ses.
Når der virkelig ses, er denne adskillelse der ikke mere.
Er der ingen, vil heller ingen kunne blive bedre.. “

“Det lyder svært”

“At øve sig? … Nej det er ikke svært. Dertil behøves kun et vil…Ikke et “jeg vil noget”.. Bare et vil…uden anstrengelse”.

“Hvad gør man så, når man øver det?”

“Iagttager, det vi gør, imens vi gør det..
Ser, at det derved forandrer sig, af sig selv.
Ja ikke bare det; også det/den, der iagttager”..

“Og Tantra massagen?”

“Den kan være en ramme for en sådan iagttagende praksis…
Når vi mødes i kontakt, uden at nogen vil gøre noget ved nogen for at opnå noget andet. I det vil der ikke være bevidsthed om kontakt. I stedet stilles illusionen imellem”.

Årsforløb i Cupisofi på Mahamudrainstitut/Abildgaard