stå ved sig selv

stå ved sig selv

At ” stå ved sig selv ” udtrykker et tema som de fleste, der dykker ned i “tantra massage”, møder i sig? Hvad vil det sige at “ stå ved det, jeg gør?”

At søge accept

Spørgsmålet er for mig særdeles relevant. Allerede da jeg for efterhånden mange år siden begyndte at invitere kvinder til at mødes med mig i en tantramassage, følte jeg mig konfronteret med tanker omkring “samfundets accept”.

Hvordan kunne jeg mødes med kvinder, jeg ikke kender, intimt, lystent og sanseligt i en ramme som for nogle ville være at sammenligne med prostitution? Ville det være foreneligt med mit arbejde som underviser i videnskabsteori på Universitetet? Hvad ville mine kunder og kursister fra virksomheder og organisationer sige og tænke om mig? Hvad med mine børn og familie? Kan jeg stå frem med navn og ansigt?

Meget hurtigt gik det op for mig, HVOR ufarbar en vej det ville være for mig “at holde det skjult”. Det ville være som at leve et liv i angst for at blive “afsløret”. Som at leve i en permanent løgn eller bag en maske.

Det er naturligt

Egentligt var det ikke så svært for mig. Jeg har siden jeg var ung, stået ved at jeg synes, at det mest naturlige er at kunne elske med de, som har lyst. Snakker vi godt sammen og danser vi godt med hinanden, er sandsynligheden for at vi måske også kan mødes i lysten, kærlig elskov ret stor.

For mig er elskov, lyst, impuls og kærlighed den essens og naturlighed, vi er skabt af: Vores væsen. Hvor svært kan det være at stå ved sig selv i det?

Ja for mange er det MEGET svært. Det er uordentligt og uacceptabelt i et kontrolleret liv og samfund.

Jeg fortalte åbent om mine vidunderlige møder i tantra massage til de, som ville høre det, eller som var nysgerrige. Om hvor fine, smukke, berørende og sanselige de er.

Jamen er du ikke bare en Gigolo?

Helt forunderligt har jeg mødt SÅ mange mennesker, som efter foredrag og seminarer (om andre emner) på baggrund af min åbenhed, er kommet hen til mig og har fortalt om egne udfordringer i seksualitet og relation.

I andre sammenhænge måtte jeg lægge øre til sætninger som:

“Jamen er du så ikke bare en gigolo?”  “Ah så du driver en spirituel swingerklub?”  “Pas på med Mahamudrainstitut, der mødes de og knepper med hinanden uden kondom..og Jesper er den værste!” ..Historierne var mange, og er det sikkert endnu nogle steder?

Hvad svarer jeg så?

“Jo du kan se mig som Gigolo, prostitueret eller Swingerklub-bestyrer – og for mig viser det noget om DIN verden og dit moralske standpunkt. Nåe ja… og så lige, at du dels ikke har været hos mig eller os, eller HVIS du har – ikke har set eller forstået noget som helst i mine øjne”.

Jeg erfarer på områder, hvor de færreste vil bevæge sig, og i takt med den indsigt stiger også anerkendelse og medfølelse for de, som rent faktisk f.eks. prostituerer sig på den ene eller anden måde.

Jeg ser det som SÅ vigtigt at vi naturlig-gør elskoven. At unge og modne ikke skal være underlagt såvel reklame- som pornoindustriens ideer om at gøre sex til “konsum” og ambition.

Vi fremstår på Mahamudrainstitut med tydelige alternativer, for den der vil fordybe sig fordomsfrit sammen med os.

Klar og tydelig

Da jeg mødte Karin, og vi snakkede om, vi skulle mødes mere intimt – sagde jeg lige ud: “Inden vi gør det, er det vigtigt for mig at sige, at jeg elsker (med) andre kvinder”.

Hendes svar var:

“Okay!”.. og efter en pause “Det er interessant, at du siger det. De andre mænd, jeg har været sammen med over længere tid, har sagt, at de kun vil elske (med) mig, og gjort lige det modsatte! Jeg vil hellere være sammen med en, der er klar, uden at jeg altså lige nu kan forestille mig eller ved, hvordan jeg vil kunne bevæge mig med det, du siger, du gør?

Vigtigt for mig er at kunne SE dig. SE hvad du gør. Så giver du mig mulighed for, at jeg kan bevæge mig med det, mig og dig!”

Angst for ry og rygte

For mig er det svært at bevæge mig nært sammen med et menneske, der det ene øjeblik giver udtryk for at stå ved sig selv i møderne med mig, og det andet øjeblik gemmer det væk i en angst eller forlegenhed overfor at blive afsløret eller “få ødelagt sit ry og rygte”.

Det bliver som at møde et spøgelse: En, der er splittet, eller ikke rigtigt ER der. Ja det er meget svært at beskrive.

Hvad, jeg skriver her, handler IKKE om, at man for at møde mig i en tantra massage eller komme på et af vores kurser og uddannelsesforløb skal fortælle andre om det. Overhovedet ikke. Enhver må selv afgøre, hvad han eller hun finder rigtigt.

Hvor vi imidlertid i fællesskab og samarbejde vil stå ved siden af hinanden, må vi også kunne stå fuldt og helt ved det, vi gør!

Som når den gifte mand ikke vil stå ved sig selv i mødet med elskerinden på gaden

Hvis, jeg oplever, at et menneske ikke “vil være ved sit kendskab eller samarbejde med mig”, eller måske ovenikøbet inderst inde end ikke selv finder det “salonfähig”, flytter jeg mig væk. Det fungerer simpelthen ikke for mig.

Det må føles på samme måde som elskerinden, der oplever, at den mand, hun mødes med i elskov, vender sig i den anden retning, og gør som om han ikke kender hende, hvis de mødes i offentligheden eller sammen med bestemte mennesker.

Det bliver til en total mangel på anerkendelse fra ham a´ la: “Jeg ved, at du er der. Du ved, at jeg er der, og jeg vil ikke se dig, imens andre ser det, og nu gør jeg som om, jeg ikke har set dig.” Det virker ganske enkelt respektløst.

Fortielse og løgn

Nuvel – det er den ene side af dette tema. Det andet er, at det er fuldstændigt ødelæggende for et menneske at leve på fortielse og løgn. Løgn i den forstand at vedkommende hele tiden skal finde på en historie, der “kan glide ned”, når der spørges ind. Sikke en spænding og stress at leve i?

Den elsker, som ikke vil være ved sin elskerinde, vil heller ikke stå ved sig selv og sin lyst. Han kommer til både at fordømme SIG og dermed også hende, igennem sit maskespil. Det bliver temmelig hæsligt for mig.

Gør jeg noget. Vil jeg stå ved det.

(Da jeg fik at vide for nogle år siden at en mand, som afholder mandegrupper, vidt, bredt og forarget fortalte om denne “swingerklub” på Abildgaard uden nogen sinde selv at have været her – valgte vi at lave en “tantra swinger aften”.

Jeg tænkte: “Sjov ide han har? Gad vide hvordan det ville være?” Den var overbooket på 6 timer – og vi har ikke afholdt nogen siden, hvilket skal tages som udtryk for, at ideen altså ikke var god! )

Ikke kun sex og elskov

Dette tema handler ikke kun om sex og elskov:

Hey..” siger en til mig.. “Hvordan kan du kalde det, du gør for “tantra”, når du end ikke er initieret som Buddhistisk munk eller følger den og den linje?”

Det fungerer akkurat på samme måde:

Jeg er klar i min beskrivelse og praksis med, hvad det er, jeg gør og inviterer til. Hvis nogen mener at vide, at det ikke er “rigtigt” efter deres målestok og dom, må de blive væk.

Forarges de over mig, så lytter jeg nogle gange gerne til forargelsen, og andre gange, flytter jeg mig og børster endda støvet af mine fødder. Den, der forarges, ser kun sin bedømmelse.

Autenticitet

Hvis jeg skal pege på noget helt centralt, vi inviterer til på Mahamudrainstitut, så ER det: “at stå ved sig selv i klarhed!”

Det handler ikke kun om at kunne bevæge sig uden begrundelse eller holde op med at betinge sine handlinger af “gode forklaringer eller undskyldninger”, men om at smide masken og lægge “rollerne” til side. Det kalder jeg for “autenticitet”:

Vis mig (og dig) hvem du er! Lad mig se det i det, du gør, siger og viser! .. At være HEL og ikke delt: At smide masken.

Betyder det så altid at “stå ved sig selv?”

Hvis der er noget, du ikke vil stå ved, så stå ved DET (at du ikke kan stå ved dig selv ..)… det er da til at bevæge sig med.

…Og nej det udtrykker ikke en “moral” i forhold til at stå ved sig selv, men en invitation – og min selvåbenbaring om, hvordan jeg synes, at det er rart at bevæge mig  – evt. også med dig.