tantra er handlen

Tantra er handlen

Tantra er handlen. At se “hvordan”? Tantra handler hverken om at blive mere bevidst eller om at være ubevidst, men om at “transcendere” bevidsthed.

En metode

I nogle sammenhænge beskrives Tantra som en “metode” eller “videnskab”.
I videnskab handler det ikke om “hvorfor” men om hvordan?

Tantra fungerer ikke som et intellektuelt koncept men ved “at erfare”. Når et spørgsmål stilles, vil det ofte kunne læses filosofisk eller metodisk.

Skriver jeg: “Hvad ER kærlighed?” … kunne vi begynde en lang dialog om dette. Hvis jeg i stedet spørger: “Hvordan kærlighed?” eller  “Hvordan elske?” – peger det på at erfare og at undersøge derigennem.

Tantra er handlen

I Tantra er handlen “viden”. Hvor jeg handler, forandres og bevæges jeg. Der ændres mit perspektiv. I handlen opstå indsigt. Viden bliver at SE og sanse ved at erfare, afprøve og undersøge.

Mennesker kan diskutere viden. Det giver ingen mening at diskutere, om jeg falder til jorden, når jeg hopper ud af vinduet. Det erfares.. og kan gentages.

Tantra handler ikke om at blive mere “bevidst”, eller at bevæge sig fra “ubevidst” til “mere bevidsthed”, men om at stige op OVER bevidsthed. “Transcendere” den..  HVERKEN være bevidst eller ubevidst, men simpelthen være..

“Væren” kan ikke begrænses af tanke, beskrivelse, ideologi eller religion. Det, der ER … ER det, der er.
At “være” betyder ikke: “At være NOGEN”…. Væren selv er ikke “nogen” eller “noget”. Væren transcenderer “form”.

At give noget en form, vil betinges af denne form. Derfor handler Tantra ikke om “at acceptere sig selv” – der jo grundliggende vil være at acceptere – dvs. bedømme en “form”: “SÅDAN er jeg altså!”… men om at anerkende – dvs. bare SE.

SE, at jeg nok bevæges igennem krop og intellekt, og at jeg ikke kan være nogen af delene?

Form skabes ved at lave en grænse imellem det, som hører med, og det der er udenfor. Hvis ikke der er en kant på kageformen, løber dejen ud.

Tantra inviterer ud af ideen om at skulle være en lækker kage, der er bestemt for en sulten mand eller kvinde med helt bestemte præferencer og smag.

Tantra indeholder ingen “oplevelser”, jeg f.eks. kan “samle på”. Oplevelser gives en form. De skal være spændende, sjove, gode – eller kan være dårlige og ubehagelige. Frem for alt vil de fleste ønske sig, at de er “passende”? De skal passe til det, jeg allerede kender og ved og føler mig tryg ved?

Døden er indiskutabel som tyngdekraften

Jeg bevæges meget i disse dage og uger. Max – som allestedsnærværende og opmærksomt har fulgt mig næsten alle døgnets timer i de sidste 5 1/2 år – døde i mine arme. Der var intet jeg kunne stille op. Døden og livet er som tyngdekraften. Indiskutabel.

Det handler ikke om accept, men om at se og dermed anerkende, at alt er forandring og bevægelse.
Det er, som da han som helt lille hvalp, faldt i søvn hver eneste nat med sin bløde krop under min hånd. Da blev også alt forandret…

 

Introduktions-retreat på Mahamudrainstitut