valget af tantra massør

Valget af tantra massør

Med jævne mellemrum dukker der artikler op, som tager emnet i denne overskrift op: Valget af tantra massør. Hvordan finder jeg ud af, hvor jeg skal gå hen?

Hvordan vurderer jeg det der skrives og siges?

Hvordan vurderer jeg, om det, der siges eller beskrives, er det rigtige for mig?

Udfordringen i det spørgsmål læner sig op ad de fleste valg i livet, hvor jeg i udgangspunktet ikke har erfaret, det, der skal vælges, før.

Jeg er med andre ord “inkompetent” i mit valg.

Forventninger skuer bagud

En måde at klare denne udfordring på, vil ofte være at opstille en række forventninger til det, som skal ske eller besluttes? Alle disse forventninger vil i princippet så også blive til ud af inkompetence?

Jeg KAN kun opstille dem på baggrund af mine hidtidige erfaringer, og hvis det, jeg ønsker, er at åbne for noget helt nyt, end det jeg kender i forvejen, fungerer det i min beskrivelse ikke særligt godt.

En anden måde – som jeg hælder til – er at finde et menneske jeg føler tillid til, og invitere vedkommende til at kvalificere mig i mit valg.

 Vil du have noget fixet?

Når talen lyder på en tantra massage, så klæbes den etikette på alt muligt.

En meget stor del af de, som inviterer til en tantra massage, – ønsker at behandle dig, eller at “heale” dig for seksuelle traumer. De går i udgangspunktet ud fra, at der er noget, du vil have “fixet”?

Valget af en sådan “terapeut” svarer i princippet til at vælge en hvilken som helst anden behandler, du vil give autoritet til at “gøre noget ved din krop”. Mødet finder sted i en “professionel distance”.

Det der mødes om, er “problemet”, traumet, opgaven, ønsket, forventningen til et resultat.

Det står hele tiden imellem, og udgør i sig selv en grænse der fra både behandler og klient er ønsket og villet.

I en tantra findes ingen terapi

For at slå det helt fast, så har “tantra” aldrig haft det mindste med terapi at gøre. EN tantra, som det skulle betegnes, beskriver en tekst eller “læring” – en invitation til at opnå indsigt i livet og det levende.

En invitation til at se “det, der er – i stedet for at forsvinde ind i en illusorisk verden af fortællinger og historier om det, der er – og kun se dem.” 

Fra “tantra” kommer det, som kaldes for “oplysning”. Gautama Buddha byggede således videre på en meget gammel praksis.

“Seksuel healing”

Det skal jo så ikke afholde mennesker, som finder inspiration i forskellige tantras i at praktisere terapi. Og det er så også det, som sker.
Meget ofte puttes det ind under overskrifter som “sexual healing”, “sexual bodywork”, “ Yoni mapping”, “Deamouring” etc. Næsten udelukkende amerikanske betegnelser – måske med baggrund i at de meste af inspirationen til dette kommer fra Sexual-terapeutiske retninger med rod i USA?

Vælg en behandler som du vælger en læge eller psykolog

ALT det, der gælder for valg af en psykoterapeut, psykolog, læge, forsikringsrådgiver, advokat, revisor etc. gælder i min optik også for disse behandlere.
Der skal opretholdes en “professionel afstand”. De må ikke udnytte deres position. og frem for alt ses jeg som “klient”, og de som den, der har forstand.

Når så den ydelse, de sælger, handler om at jeg er nøgen og sårbar, og de typisk er påklædte og i kontrol; og det ovenikøbet har med noget så intimt at gøre som “min sexualitet”, så er der al mulig grund til at være opmærksom!

Jeg anbefaler gerne i den sammenhæng, at mennesker tager kontakt til sexologiske klinikker og en sexolog med lægefaglig baggrund og erfaring, som de føler tillid til.

Typisk lovpriser seksuelle behandlere selv nødvendigheden af en solid faglig baggrund, og de færreste har noget, der bare ligner en lægevidenskabelig kompetence på et højere niveau.

Valget af tantra massør, når jeg ikke føler mig behandlingskrævende

Hvis det, jeg søger, så IKKE er terapi, og jeg IKKE har en følelse af at være traumatiseret, men i bund og grund føler mig som et velfungerende menneske, der ønsker at undersøge hvad lyst, kærlighed, hengivelse og frihed i livet som sådan er – og dermed naturligvis også i forhold til min seksualitet og den elskov jeg kender –  så bliver det til noget andet.

“Skal jeg ikke give dig en tantramassage”?

Mange – rigtigt mange – mænd tilbyder at “give” kvinder en “tantramassage”. Privat og professionelt. Det er blevet til en god scorereplik: “Skal jeg ikke give dig en tantramassage, jeg har været på kursus i det”.

Jeg er altid lidt påpasselig, hvis nogen, som jeg IKKE relaterer til i forvejen ,vil give mig en gave. Med gaver følger der gerne en forventning. Sådan er gave-giveriet opstået kulturelt set. Man “bytter” gaver, som udtryk for en binding.

Tantra inviterer til at erfare det, som kan ikke gives til “nogen”

Tantra kan ikke gives som en gave. Den skal erfares.

Hvis jeg vil give nogen en blomst, må jeg slå den ihjel – skære den af – og forære liget til modtageren.

Hvad, jeg derimod kan med blomsten UDEN at give dig den, er at invitere dig til at se den sammen med mig. Erfare og erkende. Og på ingen måde – ikke den mindste – kan jeg tvinge dig til at se og sanse den. Det ligger helt og aldeles i din egen magt.

Vil en tantra massør derfor GIVE mig noget – så vil jeg være påpasselig.

Vi kan mødes

Vi kan i stedet MØDES omkring – eller i “en tantra” eller en “tantra massage”.

Meditation er opstået ud af en tantra, eller “tantra” er blevet til efter at nogen erfarede meditation. Enhver der bare kender en lille smule til meditation, vil forstå, at den kan ingen give mig.

Hvad, vi kan, er at “sidde sammen” .. eller “bevæge os sammen” og lade meditationen komme til os.

Der er ikke noget, vi søger

Hvis det skal ske, kan der ikke være noget, vi vil søge eller opnå. Stræber vi efter den, udebliver den, idet meditation peger på at have sluppet al stræben – selv “den”, der vil stræbe efter noget:  “Sig selv” også er sluppet.

(Det kan forlede mig til at henvise til at være opmærksom på, den tantra massør, der gerne skilter med sine “testimonials” – dvs. anprisninger af, hvor dygtig hun eller han har været. Sjældent står der jo at vedkommende IKKE har været særligt behagelig? 😉 … Den, der gerne skilter med “ros”, bruger det vel netop til at fastholde og opbygge et “selv”?)

Meditation må være opfundet i en orgasme

OSHO en indisk filosof og vel ophavsmand til den revitalisering af “tantra”, som de fleste “Nye Tantras” bygger på – beskriver et sted, “at meditation må være opfundet af en der erfarede orgasme”.

Orgasmen kan man ikke få ved at ville have den, og slet ikke når nogen kræver den eller stræber efter “at give” den. Det fører højest til “stimulation” og en eller anden form for “overstimulation” der KALDES for orgasme.

Orgasmen kommer, når personligheden dør. Af sig selv, for sig selv. Den eksploderer ud af sanselighed, der ingen steder vil hen: Den fuldstændige opløsning af adskillelsen imellem “mig” og det, der er.

Sige ja til at hengive sig

Valget af tantra massør – uanset om det skal være en kvinde eller en mand – handler altså i princippet om at sige “ja” til at elske med et menneske. “Vil jeg hengive mig i mødet med dette menneske?”

Det er et tillidsmøde. I en forstand en “date”. En date for dette “nu”. En “date” der ikke handler om “hvor skal vi hen efter dette”, men blot om dette møde nu. Naturligvis kan der komme andre møder, og der er ingen forventning om dem, som betinger dette møde.

En at sidde sammen med. En, der måske har siddet mange gange før og iagttaget vandfaldet, det blikstille hav eller blomsten – som i metaforen før?

Du må sanse i dig?

Ingen andre end du kan fortælle dig, hvordan du vælger en at undersøge dette med. Kan du gøre andet end at sanse i dig?

Jeg begynder med at samtale – det gør mange tillidsmøder. Samtalen skal bl.a. gøre alt dette,  jeg har skrevet her, klart. Og imens vi samtaler, fornemmer vi, om det er muligt?

Er der lyst og impuls?

Impuls, rytme og puls

Hvis jeg møder et menneske til en fest, så fornemmer jeg hurtigt, om jeg har lyst til at elske med vedkommende. Den fornemmelse udtrykker ikke noget valg. Det er et umiddelbart JA eller NEJ.

Ofte sker det når vi danser. Vi sanser om vi kan bevæge ubesværet med hinanden, eller finder ud af det, når noget er vanskeligt.

Valget opstår først som en beslutning om IKKE at gøre det. Dvs. hvor der opstår en konflikt i forhold til alle de betydninger og konsekvenser, jeg kan opfinde i forestillingen om: “hvis jeg nu jeg ville følge impulsen?”.

Valget fungerer som en bremse. Nogle gange nyttig – og andre gange kan mennesker leve et helt liv, opdraget til konstant at træde på den bremse.

Det er i øvrigt meget anstrengende, også selv om man er blevet god til det.

At se dette, handler om “tantra”. … Og handler om valget af en tantra massør.

Mødes vi og elsker?

Jamen mødes vi så og elsker i en “Mahamudra tantra massage”? Ja – og ikke den elskov du kender.
Vi mødes i en ramme – i et sprog vi begge forstår, og som naturligvis kan bevæge og forandre sig, som overalt hvor mennesker mødes.

En dans jeg ikke kender

Valget af tantra massør til en Mahamudra tantra massage, fungerer som at mødes med en, som vil lede mig ind i en dans, jeg ikke kender.

Jeg lader mig lede, og mærker jeg, at jeg ikke gives frihed i min bevægelse, men at der lukkes igennem forventning og krav, bevæger jeg mig ud af favnen.

Naturligvis overtager jeg – som den der opsøger massøren – ikke dansen for at “danse den dans, jeg kender”. Og ud af at danse sammen opstår noget, der kun sker i dette møde, denne gang. Næste møde – hvis det kommer – vil være anderledes. Vi er begge forandrede. Mødet vil være nyt.

Her undersøger vi “lyst” og livskraft. Puls og impuls..og alt det, som så let stiller sig i vejen for at se det.

Ja valget af en tantra massør rummer bestemt nogle overvejelser, der er værd at gøre sig.

 

Læs evt også: Derfor tantra